כל מה שרציתה לדעת על בחירת צמיגים מאת יניב סיון
2/10/2019



בנושאים הקודמים במדור כגון גיאומטרית המתלים ובולמי הזעזועים, למדנו כי יש חשיבות גדולה מאוד לנושא ה SETUP של המכונית. גם הנהג הטוב ביותר יתקשה לשלוט על הרכב אם אין לו SETUP נכון, דבר המגדיל את הסיכוי לתאונה. עכשיו אתם שואלים כיצד קשור SETUP המכונית לצמיגים.אם שמתם לב בתחרויות פורמולה 1 , ראלי, הקבוצות השונות והנהגים משתמשים בצמיגים שונים, SLICK TIRES (צמיגים חלקים) RAIN TIRES (צמיגים לגשם) ולא פעם ראיתם שבחירה לא נכונה של צמיגים גרמה לאיבוד אחיזה ולתאונה קטלנית. אפשר לומר שלצמיגים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על המכונית כי הרי בסופו של דבר כל משקל המכונית מונח על הצמיג מה גם שהמגע היחיד של המכונית עם הקרקע מתבצע על ידי הצמיגים. מכאן שמתחילים לבצע SETUP למכונית יש לבחור תחילה במערך שמשפיע יותר על המכונית עד למערך שמשפיע פחות. הצמיגים הם הדבר הראשון שיש לכוון ,הכוונה היא לבחירת מבנהו ותרכובתו. משהבנו את חשיבות הצמיגים בנוגע למערך המכונית ,ניתן לחלק את הנושא לשני מרכיבים שאליהם יש להתייחס: שני המרכיבים הם:א) מבנה הצמיג. ב) תרכובת הצמיג. מבנה הצמיג מבנה הצמיג מתייחס למבנה שטח הפנים של הצמיג. יצרני הצמיגים יצרו מבנים רבים ומגוונים של צמיגים וזאת כדי להתאים את הצמיג לתנאי שטח מגוונים. לדוגמא: לתנאי שטח רטובים בכביש יצרני הצמיגים “חספסו” את הצמיגים על מנת ליצור מגע טוב יותר עם הכביש. בזמן שהכביש רטוב המים עוברים בין החריצים דבר היוצר מגע טוב יותר עם הקרקע דבר המונע החלקה. דוגמא נוספת: כשאנו נוסעים על אדמה בתנאי שטח קשים אנו נשתמש בצמיגים שמבנה שטח הפנים שלהם “דוקרני” ולא חלק, שהרי צמיג חלק יחליק על האדמה והמכונית תאבד אחיזה, כוח מנוע ושליטה. בענף מכוניות השלט בעולם יש עשרות מבנים שונים של צמיגים החל מצמיגים המותאמים לתנאי כביש וכלה בצמיגים המותאמים לתנאי שטח. אין לקחת את מה שנכתב כתורה מסיני ניתן להשתמש בצמיגי שטח לצורך נהיגה על כביש וההפך אך שימוש בצמיגים שאינם תואמים לתנאי השטח יגרום לבלאי מהיר יותר של הצמיגים, המכונית תאבד אחיזה והשליטה בה תהיה קשה. אפשר לחלק את הצמיגים לשני סוגים: א. צמיגי שטח ב. צמיגי כביש צמיגי שטח צמיגי שטח ניתן לזהות על פי המבנה הדוקרני שלהם. השאלה הנשאלת מהו מבנה הצמיג שיש לבחור לשטח הנתון.?כשתנאי השטח שטוחים וקשים יש להשתמש בצמיגים שיש בהם דוקרנים רבים קטנים וצפופים. כשתנאי השטח רכים וטובעניים יש להשתמש בצמיגים שיש בהם דוקרנים גדולים. בזמן נהיגה בשטח כשהאדמה רכה וטובענית המכונית תאיץ בצורה מהירה יותר כשהדוקרנים הגדולים ננעצים בקרקע ודוחפים את המכונית קדימה. ככל שהשטח קשה יותר הדוקרנים הגדולים לא יוכלו להינעץ מכיוון שהקרקע קשה דבר שיגרום לאיבוד אחיזה ולכן יש להשתמש במבנה מרובה דוקרנים קטנים שיתנו את מירב האחיזה ונהפוך הוא. הבנתם את רעיון? ישנם מספר צמיגי שטח שהשימוש בהם שכיח בקרב נהגי מכוניות השלט. ישנם מספר צמיגי שטח שהשימוש בהם שכיח בקרב נהגי מכוניות השלט. המבנים השכיחים בקרב נהגי השטח למכונית 1\8 הם: בוו טאיי, ריבולבר, קריים פייטר . חשוב לציין שמבנים אלו אוניברסליים ושינויים בין הצמיגים של החברות השונות יהיו מזעריים. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
צמיגי שטח למכוניות חשמליות 1/10
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
דוגמה לצמיג משונן אחורי |
דוגמה לצמיג מחורץ קידמי |
||||||||||||||||||||||
צמיגי כביש
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
פרופיל חלק |
צמיגי ספוג |
פרופיל כביש |
|||||||||||||||||||||
תרכובת הצמיגבכל ענפי הספורט המוטורי יש חשיבות גדולה מאוד לתרכובת והדבר בא לידי ביטוי גם בענף מכוניות השלט. ניתן לחלק את תרכובת הצמיג לשלוש תרכובות שונות : רך ( SOFT) ,בינוני (MEDIEM) וקשה (HARD).לכל תרכובת יש השפעה שונה על התנהגות המכונית: א. תרכובת קשה – כשאנו משתמשים בתרכובת קשה בצמיגים האחוריים של המכונית אנו גורמים לחלק האחורי של המכונית להחליק והתוצאה, היגוי יתר. בעוד ששימוש בתרכובת קשה לצמיגים הקדמיים יגרום לצמיגים הקדמיים להחליק והתוצאה תת היגוי. ב. תרכובת רכה – שימוש בצמיגים רכים לחלק האחורי של המכונית תגרום לאחיזה גבוהה בחלק האחורי דבר שיגרום לחלק הקדמי להחליק, התוצאה תת היגוי. שימוש בצמיגים רכים בחלק הקדמי תגרום בדיוק ההפך היגוי יתר. ג. תרכובת בינונית – השימוש בתרכובת בינונית בחלק הקדמי תגרום במקרים מסוים למכונית לאבד אחיזה(תת היגוי) ובמקרים אחרים לאחוז (היגוי יתר). השימוש בתרכובת בינונית לחלק האחורי תגרום במקרים מסוימים גם כן להיגוי יתר ותת היגוי. בחירת תרכובת רכה יותר תגדיל את שחיקת הצמיג, תרכובת קשה יותר תאריך את חייו. כשאנו מחליטים באילו תרכובות לבחור, עלינו להבין כלל פשוט. הכלל אומר שיש קשר הדוק בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים. לדוגמא :בחירת צמיגים רכים לחלק האחורי של המכונית תגרום לאחיזה אחורית, ההשפעה על החלק הקדמי תבוא לידי ביטוי באיבוד אחיזה קדמי (תת היגוי) וההפך. הבנתם את הרעיון. לסיום, כשאנו בוחרים את מבנה הצמיג ותרכובתו המטרה היא להגיע לשילוב שיתאים לסגנון הנהיגה של אותו נהג באם הוא אוהב נהיגה אגרסיבית או נהיגה סלחנית. נהג שהצליח למצוא את השילוב הנכון לסגנון נהיגתו ייהנה יותר מהנהיגה וישיג תוצאות טובות יותר במרוצים.נכתב ע”י יניב סיון |
