רחוב יד חרוצים 14 אזור תעשיה תלפיות


חיפוש :

כמה מילים על צמיגים

כמה מילים על צמיגים...
יש שאומרים שהצמיג הוא הקשר היחידי שלנו לאדמה כלעג לכך שאנחנו היהודים איבדנו את הקשר לאדמתנו...
ברכב על שלט יש חשיבות גבוה להתאמת הצמיג לקרקע עליה אני נוסעים.
בואו נבהיר ונפשט מספר פרטים בנוגע לצמיג.

במאמר זה אתייחס למספר נקודות:

1. תרכובת הצמיג.
2. חתך הצמיג.
3. פנימית [אינסרט].
4. ג'אנט.
5.הדבקת צמיג.
6. חברות מובילות בתחום.

הערה: במאמר זה אגע כמה שפחות בצמיגי כביש.
לא כי הם לא חשובים אלא כי השימוש בהם פחות נפוץ ומצריך לא מעט כללים וטכניקות שונות.
במקומות שכן מוזכרים צמיגי כביש הם למעשה צמיגים שמתאימים רכבי שטח לכביש.

1. תרכובת הצמיג

מה שנראה לנו לעיתים כגומי פשוט [ולמה לעזאזל זה כל כך יקר] אינו כל כך פשוט.
לכל צמיג שאנו קונים יש מידת קשיות/צמיגות/רכות של התרכובת.
מידה זו מסומנת באות M
כאשר M2/X2/S2 היא התרכובת הקשה ביותר ו M4/X4/S4 היא התרכובת הרכה ביותר.
כחובבים אנו עושים שיקול של עלות מול ביצועים אך גם מתקמצנים על שחיקת הצמיג, ככך שהצמיג יותר רך כך.
הוא אוחז טוב יותר את הקרקע אך גם נשחק מהר יותר.
על כן אנו צריכים לבחור בין אחיזה טובה [M4] לבין עמידות הצמיג לאורך זמן [M1].
אני משתדל לקנות צמיגים בעלי תרכובת M2/X3/S3 זה מספק לטעמי את השילוב הנכון.
* ברוב המקרים על הצמיג עצמו אין כיתוב על התרכובת אלא על אריזתו בלבד.
על כן יש לחפש את נתון זה במעמד הקניה.


2. חתך הצמיג

חתך הצמיג מתחלק [כמו כל דבר בצה"ל] ל 3 חלקים עיקריים:
א. החלק שנוגע בקרקע= סוליית הצמיג.
ב. צידו של הצמיג.
ג. חלקו הפנימי של הצמיג.
מובן שכל החלקים חשובים אבל בואו נברר את משמעותו של כל חלק.

א. סוליית הצמיג

סוליית הצמיג זה החלק שנוגע בקרקע, נשחק/אוחז בתנאי הקרקע השונים.
הכלל הוא פשוט: ככל שהקרקע קשה יותר כך צריך שטח אחיזה גדול יותר
הנה מספר דוגמאות:

צמיגים אחוריים:



צמיגים קדמיים [ללא הנעה]:



בגלל נטיתו הטבעית של כל רכב להרים את הגלגלים הקדמיים בזמן האצה יש חשיבות לכך שהגלגלים יאחזו טוב
יותר מהקדמיים ולכן הצמיגים הקדמיים לעיתים צרים יותר מהאחוריים
תופעה זו נפוצה בעיקר ברכבי בעלי הנעה אחורית בהם 60-70% מהמשקל מרוכז בחלקו האחורי של הרכב.
מיותר לציין כי לקחתי דוגמאות מאתר פרו ליין אך יש עוד לא מעט אתרים/חברות מצוינות.

ב. צידו של הצמיג
צידו של הצמיג הוא נתון חשוב בעיקר בסיבובים. ככל שהצמיג גבוה יותר כך יקשה עליו לעמוד בכוח צד בזמן סיבוב
אך מצד שני ככל שצידו של הצמיג נמוך יותר כך הוא פחות טוב בשיכוך מכות ובלימת זעזועים.
קל להמחיש תופעה זו ע"י הצמיגים הבאים:

והרעיון הוא פשוט:

כל צמיג מתאים למטרתו.
הצמיג התחרותי נוסע על שטח חלק,אחיד ומסודר ונדרש לאחיזה טוב ולכן צידו של הצמיג נמוך תוך הבנה שהוא נדרש פחות לשיכוך ויותר לאחיזה.



הצמיג "לכל שטח" נדרש לעמוד בפגיעות של אבנים ומכות ועל כן יכולת השיכוך חשובה יותר מיכולתו לעמוד בכוח צד.
פטנט נחמד ניתן לראות בצמיגי השורט קורס
בצמיג שורט קורס צידו הפנימי של הצמיג הוא בעל קוטר גדול יותר מצידו החיצוני:

[למי שלא הבין זו תמונה של אותו צמיג פעם מצידו החיצוני ופעם מצידו הפנימי]
במבנה זה ניתן להנות "משני העולמות" גם משיכוך וגם מהתנגדות לכוח הצד.



ג. חלקו הפנימי של הצמיג.
מי לא מכיר את תופעת הפיתה אשר מתרחשת כאשר הרכב באוויר וגלגליו מסתובבים מהר?!
אמנם תופעה מרשימה המעידה על עוצמת המנוע אך גם פוגעת בצמיג,בפנימית ומקצרת את אורך חיי הצמיג.
על כן יצרו צמיגים בעלי טבעות פנימיות אשר תפקידן למנוע את התנפחות/התרחבות הצמיג באוויר.
ניתן לראות את התמונות המוקפות באדום ביחס לתמונות המוקפות בכחול.


3. פנימית [אינסרט]
כמו מבנה הצמיג גם הפנימית משפיעה על מספר פרמטרים:
שיכוך המכות של הצמיג.,התנגדות לכוחות צד ומניעת התנפחות הצמיג
כל חברה פוטרת את הבעיות באופנים שונים אך הבסיס לכך הוא הבנה שיש התנגשות בין שיכוך זעזועים
למניעת התנפחות הצמיג
בסופו של דיון יש שתי שיטות נפוצות:
1. ספוג קשיח יחסית בו מגולפים/חרוטים בליטות ושקעים אשר מונעים את התנפחות הצמיג
2. שתי שכבות ספוג בעלות רמות קושי שונות האחת לשיכוך זעזועים והשנייה למניעת התנפחות הצמיג.


4. ג'אנט
גם בג'אנט יש כמה נקודות שחשוב לציין:
א. המשושה/שיטת חיבור הגלגל לרכב.
ב. אופ סט.
ג. באדלוק.

א. המשושה.
לכל גודל /קנה מידה של רכב וכן לכל חברה יש את שיטת חיבור הגלגלים שלה
בקנ"מ 1/16-1/18 יש משושה 12 מ"מ עם חור של 3 מ"מ [בוקסה 5.5 מ"מ]
בקנ"מ 1/10 באגי וטראק יש משושה 12 מ"מ עם חור של 4 מ"מ [בוקסה 7 מ"מ]
בקנ"מ 1/10 מאנסטר יש משושה 14-17 מ"מ עם בוקסות של 8-17 מ"מ...
קנ"מ 1/8 מגיע בעיקר עם משושה 17 מ"מ וחור של 12 מ"מ [בוקסה 17 מ"מ]
קנ"מ 1/5 או 1/6 מגיע בד"כ עם משושה 23-24.
לעיתים אין משושה ואז יש פין מתכתי אשר משמש לאחיזת הג'אנט. שיטה זו פחות נפוצה ויוצאת משימוש לאט לאט.

מטרת פטנט זה הוא החלפת צמיגים מהירה במהלך מרוץ ע"מ להחליף צמיגים אשר נדבק אליהם בוץ ופוגעים בביצועי הרכב.

ב. אופ סט
ההסבר לאופ סט בצורה פשוטה הוא הרחבת הרכב
הרעיון הוא לשנות את מיקום/עומק המיקום של המשושה ביחס לצד החיצוני והפנימי של הג'אנט
ככל שמידת האופ סט גבוהה יותר כך הרכב רחב יותר [לטוב ולרע]
להלן שרטוט הממחיש את הנושא:


ג. באדלוק
באד לוק זו למעשה שיטה לחיבור הצמיג לג'אנט ע"י טבעת האוחזת את הצמיג לג'אנט.
שיטה זו קיימת הן ברכבים אמיתיים והן ברכבים על שלט [בעיקר בזחלנים ומאנסטרים ו 1/5 1/6]


5. הדבקת צמיג.
מובן שלכל חברה יש מידות והמלצות לגבי הרכבים שלהם.
רכבי 1/10 של טראקסס למשל הם גדולים במקצת מהתקן התחרותי לרכבי 1/10 כך שכל נתון יש לקחת בעירבון מוגבל.
כשאנחנו רוצים לקנות צמיגים [בחו"ל] אנחנו צריכים לוודא כי נתוני הצמיג מתאימים לצרכים של הרכב שלנו.
הכי טוב זה לחפש צמיג אשר היצרן מצהיר כי הוא מתאים לרכב. דבר זה קורה בעיקר ברכיבים של טראקסס ו HPI.
מניסיוני הדל הכי טוב לקנות צמיג מודבק על ג'אנט זה אמנם מעט יותר יקר אבל זו הדבקה יותר טובה ממה שניתן לעשות בתנאים ביתיים.
במידה ואין צמיג מודבק במלאי או כל בעיה אחרת ואין לנו ברירה להלן פרוט סדר ההכנות, פעולות ואופן ההדבקה.

* ניתן למצוא לא מעט מדריכים להדבקת צמיגים ביוטיוב רק שלפני ביצוע יש לוודע כי המדריך בסירטון הינו בעל ניסיון ולא סתם פישר משועמם.

מצרכים נדרשים:
צמיג+פנימית+ ג'אנט מתאים
דבק לצמיגים [לא סתם דבק מהיר]
נייר לטש דק [גם דרמל יעשה את העבודה בתנאי שיש ראש מתאים]
גומיות גדולות וחזקות קטנות מעט מקוטר הגלגל.
מובן שיש לבצע כל פעולה על כל הג'אנטים/צמיגים שרוצים להדביק

1. קח את הג'אנט ולטש עם נייר שיוף את החריץ אשר אליו נכנס הצמיג המיועד להדבקה.
לפעולה זו יש שתי מטרות וחשוב לוודא כי בוצעו טוב:
א. לנקות את השטח מעודפי יציקת הפלסטיק [אם יש כאלו].
ב. לחספס את פני השטח של הפלסטיק להדבקה טובה יותר.

2. בצע פעולות חספוס עדינות גם על פנים הצמיג [בחלק המיועד להדבקה.

3. הכנס את הפנימית לצמיג.
בשלב זה יש לעקוב אחרי הוראות היצרן, יש יצרנים אשר מבקשים לגזור את הפנימית בצורה כזו או אחרת

4. מקם את הצמיג על הג'אנט וודא כי הצמיג יושב טוב מכל הכיוונים.
וודא כי פעולה זו מבוצעת היטב. אחרי ההדבקה אין חזרה
המהדרין נותנים לצמיג לנוח על הג'אנט לילה ע"מ שיתיישב כמו שצריך.

5. שלב ההדבקה:
לשלב זה אין ספור דעות ושיטות [להלן מספר אפשרויות]:
א. הדבקה ב 6-8 נקודות בהיקף הצמיג כאשר אין הזזה של הצמיג מהג'אנט
ב. הרמת קטע מריחת דבק והחזרת הצמיג למקום.
ג. הדבקה בהיקף ע"י דחיפת פיית הדבק בין הצמיג לג'אנט.
לטעמי אין נכון או לא נכון בשיטות אלו כל עוד הצמיג ממוקם נכון על הג'אנט ויש מספיק דבק
חשוב לדעת: הדבק מהיר מאוד. נגע=התייבש.
חשוב להיות מהירים ותכליתיים


6. מקם גומייה חזקה ע"מ להפעיל לחץ על ההדבקה למשך איזה שעה

7. רק אחרי ייבוש מלא יש לעבור לחציו השני של הצמיג הנוכחי.
*** טיפ קטן ומשונה
בחלק מהג'אנטים יש חור לכניסת ויציאת אויר.
הבעיה בחור זה שעקב כוחות צנטריפוגליים שחלים על הצמיג הוא עלול להתמלא במים/חול ושאר מיני מזיקים.
אני סותם את החור הזה ע"י דבק סמיך ועושה חור קטן [או יותר] בצידו החיצוני של הצמיג עצמו.
חשוב מאוד שהצמיג יוכל להתנפח אבל לא פחות חשוב שהחרא שנכנס אליו יוכל לצאת.
הערה קטנה: לכל שני יהודים יש לפחות 3 דעות כך גם בפרקטיקה הקטנה הזו של הדבקת הצמיג.
אין פה נכון/לא נכון אלא שיטות שונות להגעה לאותה מטרה.

* הסרת צמיג מג'אנט:
לטעמי ג'אנט הוא רכיב חד פעמי. כשהצמיג נגמר בדרך כלל מצבו של הג'אנט גרוע ולא ניתן לעשות בו שימוש חוזר
למי שנורא רוצה להסיר צמיג מג'אנט:
1. ממלאים סיר עם מים ומרתיחים
2. מכניסים את הצמיג הדבוק למים ודואגים שיטבע [יכוסה במים]
3. ממתינים איזה ½ שעה...
הצמיג אמור לרדת מהג'אנט בקלות.
[לא ניסיתי את השטות הזו מעולם].
4. טכניקה חדשה הכנסת הצמיג והג'אנט לתוך אצטון למשך מספר שעות והג'אנט והצמיג מתנתקים ללא כל בעיה.

6. חברות מובילות.
בתעשייה זו יש מספר חברות מובילות: [לחץ על השם לקישור לאתר היצרן]
פרו ליין קישור: http://www.prolineracing.com/
Jconcept קישור: http://www.jconcepts.net/
AKA קישור: http://www.raceaka.com/
VP PRO קישור: http://www.vp-racing.com/
בנוסף לחברות אלו כל חברה המייצרת רכב מייצרת גם צמיגים,ג'אנטים ופנימיות מכל הסוגים והמינים המתאימים לרכבים שלהם.
מניסיוני הדל אחרי שהסט סטוק [שמגיע עם הרכב] נגמר כדאי לקנות צמיגים איכותיים שמתאימים לצרכים שלכם.

סיכום.
לפעמים זה נשמע דבילי אבל צמיג טוב ומתאים יכול להוריד לא מעט זמן בהקפה.
באותה מידה צמיג לא מתאים על קרקע לא מתאימה עלול להישחק ולעלות לנו לא מעט כסף.
כמו תמיד: השימוש במדריך זה באחראיות המשתמש.
מי שמוצא אי דיוקים/שגיאות כתיב או משהוא אבקש להסב את תשומת ליבי.

קרדיט:
תמונות מאתר פרו ליין ומרחבי האינטרנט...

טואול - בניית אתרים