כל מה שרצית לדעת על הסבת רכב דלק לחשמל ולא העזת לשאול.
4/10/2019
כל מה שרצית לדעת על הסבת רכב דלק לחשמל ולא העזת לשאול.לפני תחילת רכש יש להשקיע זמן לא מבוטל בתכנון.
תקציב: כמה כסף יש לצורך ביצוע ההסבה.
מסעיף זה יגזרו הרבה משמעויות שכן ההסבה אינה זולה ויתכן ובמידה והתקציב אינו מספיק
כדאי לחלק את ההשקעה למספר מועדים ע"פ התקדמות הפרויקט.
בדיקת התאכנות: יש לבדוק האם ניתן לבצע הסבה בפועל, אם יש מקום לכלל האביזרים? עם
הרכב יעמוד בעומס? מומלץ לגלוש בפורום/ברשת ולנסות לראות פרויקטים דומים,לקחת רעיונות .
אתה הולך להשקיע זמן וכסף רב. דע לקראת מה אתה הולך.
מילון מונחים: [אין לי כוח לסדר לפי א"ב]
*סוללה: קיימים סוגים רבים של סוללות הרלוונטיים לנושא הינם סוללות הליפו והניקאל מטאל.
ברכב חשמלי סוללות אלו מספקות חשמל גם למערכת השלט[מקלט וסרוואים].
*מחברי מתח: בסוללות עתירות אנרגיה יש להשתמש במחברים מתאימים כגון מחברי דינס.
* מחבר טעינה: בסוללות הליפו הטעינה מתבצעת דרך מחבר טעינה הטוען כל תא בניפרד.
על כן מצויים בסוללה שני מחברים [טעינת סוללת ליפו מצריכה מטען מתאים].
*מנוע: קיימים סוגים שונים של עקב הרצון להביא את הרכב לביצועים מרביים רצוי ללכת על
מנוע בראשלס.
*בקר: מערכת הגז ברקס של הרכב. ע"י מערכת אלקטרונית שולטת מערכת השלט על הולכת זרם
מתאים למנוע ובכך להאיץ/לעצור את הרכב.
* BEC : ספק מתח- יחידה המצויה בבקר אשר תפקידה הוצאת מתח חשמלי מתאים למערכות משנה
מלבד המנוע [מאווררים,אורות וכן מערכת שלט וסרוואים].
*קבל: יחידה היוצאת מהבקר [שני חוטים וגליל קטן] תפקידו של הקבל מניעת הפרעות הנוצרות
במערכת כתוצאה מזרמים לא מכוונים והשראות אלקטרו מגנטיות.
* מערכת קירור: מורכבת משני חלקים
א. צלעות קירור: גופי אלומיניום המסיעים למנוע ולבקר לשחרר את החום הנוצר בפעולתם.
ב. מאווררי קירור: מאווררים זעירים הפועלים במתח 5-6 וולט המסייעים בהרחקת החום הנוצר
מצלעות הקירור.
* ערכת הסבה: מכלול הרכיבים המשמשים להפיכת הרכב למונע בחשמל.
בחירת רכב:
היות והרכב המוסב הוא לב הפרויקט עליו להיבחר בקפידה.
מובן כי לכל אחד יש את העדפה שלו לקטגוריה, חברה ודגם אך לטעמי רצוי לקחת את הדגמים
המובילים של החברה.
לנושא סיבה עיקרית:הרכב הולך לעמוד בעומס רב [לעיתים רב יותר ממנוע דלק] ולכן עליו להיות
בנוי ומתוכנן לעומס מרבי וביצועים מרביים ללא קריסה או שבר הנובע מכוח המנוע.
יש לקחת בחשבון כי המערכת החשמלית [סוללות בעיקר] שוקלת יותר ממנוע הדלק ואביזריו.
אני ממליץ לפני הבחירה לראות בפורום או ברשת איך גולשים אחרים ביצעו פרויקט זה
היכן נקודות הכשל האפשריות?
רעיונות יפים לשימור או דברים גרועים לשיפור...
כללי
בין עם הרכב חדש או ישן...אין צורך ברכיבים הבאים:
1. מנוע דלק +פליוויל+ מערכת קלאצ',פעמון ופיניון
2. מיכל דלק
3. מערכת עצירה.
4. סרוו גז/ברקס.
5. פק סוללות לשלט.
6. קופסת הגנה למערכת השלט.
רכיבים אלו יש לפרק מהרכב ולשמור ע"מ שהתהליך יוכל להיות הפיך.
בחירת מערכת הנעה:
קימות בשוק מערכות הנעה רבות...
לכל חברה מערכת הנעה משלה ולעיתים גם ערכה להסבת רכב 1/8 דלק לחשמל.
יש לבחור מערכת הנועדה למטרה ולקנה המידה המיועד להסבה.
אני ממליץ לקרוא בעיון את נתוני היצרן של המערכת ולשים לב למספר פרמטרים:
מנוע1.
גודל המנוע [550= 1/8] [540=1/10] [380=1/16].
2. מספר ליפופי המנוע [מעט=מנוע מהיר אך עם מעט כוח]
3. WATTS כמה ואט [הספק עבודה] נותן המנוע.
4. KV נתון זה אומר כמה סיבובי מנוע לדקה ייתן המנוע על כל וולט שיש בסוללה.
5. קוטר הציר חייב להיות גדול או שווה מ 5 מ"מ [אחרת לא יעמוד בעומס]
בקר
1. כיווני נסיעה מומלץ בקר בעל יכולת נסיעה לפנים לאחור ועצירה. [יש בקרים ללא רוורס]
2. תומך ליפו. אם כן בכמה תאים [כמה שיותר יקנה לך גמישות פעולה רבה יותר].
3. זרמים: כמה זרם מסוגל הבקר להעביר [מידה נמוכה עלולה לשרוף את הבקר]
4. ספק מתח: כמה מסוגל להוציא לצורך מערכת השלט, מאווררי קירור.
כמו שהבחנת יש הרבה פרמטרים לבחון ועל כן אני ממליץ בהסבה הראשונה ללכת על מערכת
קומפלט [מנוע ובקר של אותה חברה המותאמים לעבודה משותפת] ואילו בהמשך להתאים לבד את המערכת.
ערכת הסבה:
ערכה הכוללת את כל הציוד הנדרש להסבה.[בהעדר ערכה כזו יש לאלתר]
תכולת הערכה:
*תושבת מנוע+ מתאם לסוג הרכב המוסב.
*בית או בתי סוללות [תלוי בחברה]
*ערכת מאווררים [לא תמיד]
*עזרים נלווים [מדבקות,ברגים,אזיקונים,דבק דו צדדי וכדומה]
לגבי אופן ההרכבה ראה אשכול מפורט בנושא:
דגשים להרכבה:
כמעט לכל דבר בערכה יש סיבה ושימוש. אם אופן השימוש לא ברור יש לחפש את אופן השימוש
האופטימאלי ובשום מקרה לא לזרוק כלום.
לפני מיקום הרכיבים יש לוודא שוב ושוב כי כול הרכיבים מסודרים כמו שצריך וכי כל חוטי החשמל
מצליחים להגיע ליעדם.
אדם חכם אמר פעם: "עדיף למדוד פעמיים ולחתוך פעם אחת".
יחס העברה: בדומה ברכבי דלק נקבע ע"פ חום המנוע והבקר.
אין לאפשר לבקר ולמנוע להתחמם מעל 70-75 מעלות [חום גבוה מידי יהרוס את המנוע והבקר]
יש להתאים את יחס הפיניון והספור בצורה שבה בסוף הפק סוללות המנוע והבקר לא יעלו את
הטמפרטורה האמורה.
במידה וחום המנוע או הבקר עולים יש להוריד את יחס העברה [להקטין פיניון או להגדיל את הספור]
לרוב החברות יש באתר דוגמאות ליחס העברה מתאים לרכבים נפוצים ע"פ סוג המערכת
קיבוע: יש להשקיע מאמץ רב בקיבוע כלל הרכיבים ,המוליכים למקומם.מוליך סוללה קרוע עלול
לגרום לשריפת המערכת, הרכב ואף לפיצוץ הסוללה.
הגנה על סוללות: סוללות ליפו הינן רגישות מאוד למכה על כן יש לקבען היטב. אי מעדיף את
בתי הסוללות בצורת קופסת פלסטיק השומרים על הסוללה מרוב הכיוונים.
פיתרון נוסף להגנה על סוללות הינו סוללה בעלת מארז קשיח.
דגשים כללים לרכבי חשמל
*מים וחשמל לא מתערבבים: אל תחשוף את הבקר למים לחות או נוזלים אחרים..
*נתק סוללות כאשר אינן בשימוש למניעת קצר ואפשרות פריצת שרפה.
*בעת שימוש בסוללות ניקל מטאל וודא כי ניתוק הליפו האוטומטי כבוי .
* בעת שימוש בסוללות ליתיום פולימר וודא ניתוק הליפו האוטומטי דולק.
*אין להפעיל מנוע ללא עומס: פעולה זו עלולה לגרום להרס המנוע והבקר.
*אין להכניס מתח הפוך קוטביות סוללה הפוכה עלולה להרוס את המערכת. סוללה הפוכה יש לנתק מיד!
*יש להשתמש בצלעות קירור ומאוורר. יש להקפיד כי צלעות הקירור לא יגרמו לקצר במערכת.
*ישלהדליק את המשדר בטרם הדלקת המערכת.
*כאשר מתקינים מערכת בראשלס עלולות להיגרם הפרעות רדיו אשר ישפיעו בעיקר על מערכות
רדיו פשוטות (מהסוג המגיע עם רכבי RTR).
*אין ללפף מוליכי מתח ואות ביחד אות רדיו המופרע מהשראת מקור מתח מוריד מאוד את ביצועי מערכת הרדיו.
בודד מוליכים חשופים:השתמש בשרוול בידוד המתכווץ בחום לעטיפת מוליכם חשופים.מנע קצר!
הרחק דבקי ציאנו אקרילט מהבקר: דבקים מהירים בצורותיהם השונות עלולים להרוס את הרכיבים הפנימיים בבקר
ברוכים הבאים לעולם הנקי והשקט של מערכות החשמל
רן ענבר