fbpx

בחירת צמיגים מאת יניב סיון

בנושאים הקודמים במדור כגון גיאומטרית המתלים ובולמי הזעזועים, למדנו כי יש חשיבות גדולה מאוד לנושא ה SETUP של המכונית. גם הנהג הטוב ביותר יתקשה לשלוט על הרכב אם אין לו SETUP נכון, דבר המגדיל את הסיכוי לתאונה. עכשיו אתם שואלים כיצד קשור SETUP המכונית לצמיגים.

אם שמתם לב בתחרויות פורמולה 1 , ראלי, הקבוצות השונות והנהגים משתמשים בצמיגים שונים, SLICK TIRES (צמיגים חלקים) RAIN TIRES (צמיגים לגשם) ולא פעם ראיתם שבחירה לא נכונה של צמיגים גרמה לאיבוד אחיזה ולתאונה קטלנית. אפשר לומר שלצמיגים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על המכונית כי הרי בסופו של דבר כל משקל המכונית מונח על הצמיג מה גם שהמגע היחיד של המכונית עם הקרקע מתבצע על ידי הצמיגים

. מכאן שמתחילים לבצע SETUP למכונית יש לבחור תחילה במערך שמשפיע יותר על המכונית עד למערך שמשפיע פחות. הצמיגים הם הדבר הראשון שיש לכוון ,הכוונה היא לבחירת מבנהו ותרכובתו. משהבנו את חשיבות הצמיגים בנוגע למערך המכונית ,ניתן לחלק את הנושא לשני מרכיבים שאליהם יש להתייחס: שני המרכיבים הם:

א) מבנה הצמיג.

ב) תרכובת הצמיג.

מבנה הצמיג מבנה הצמיג מתייחס למבנה שטח הפנים של הצמיג. יצרני הצמיגים יצרו מבנים רבים ומגוונים של צמיגים וזאת כדי להתאים את הצמיג לתנאי שטח מגוונים. לדוגמא: לתנאי שטח רטובים בכביש יצרני הצמיגים “חספסו” את הצמיגים על מנת ליצור מגע טוב יותר עם הכביש. בזמן שהכביש רטוב המים עוברים בין החריצים דבר היוצר מגע טוב יותר עם הקרקע דבר המונע החלקה. דוגמא נוספת: כשאנו נוסעים על אדמה בתנאי שטח קשים אנו נשתמש בצמיגים שמבנה שטח הפנים שלהם “דוקרני” ולא חלק, שהרי צמיג חלק יחליק על האדמה והמכונית תאבד אחיזה, כוח מנוע ושליטה. בענף מכוניות השלט בעולם יש עשרות מבנים שונים של צמיגים החל מצמיגים המותאמים לתנאי כביש וכלה בצמיגים המותאמים לתנאי שטח. אין לקחת את מה שנכתב כתורה מסיני ניתן להשתמש בצמיגי שטח לצורך נהיגה על כביש וההפך אך שימוש בצמיגים שאינם תואמים לתנאי השטח יגרום לבלאי מהיר יותר של הצמיגים, המכונית תאבד אחיזה והשליטה בה תהיה קשה. אפשר לחלק את הצמיגים לשני סוגים: א. צמיגי שטח ב. צמיגי כביש צמיגי שטח צמיגי שטח ניתן לזהות על פי המבנה הדוקרני שלהם. השאלה הנשאלת מהו מבנה הצמיג שיש לבחור לשטח הנתון.?

כשתנאי השטח שטוחים וקשים יש להשתמש בצמיגים שיש בהם דוקרנים רבים קטנים וצפופים. כשתנאי השטח רכים וטובעניים יש להשתמש בצמיגים שיש בהם דוקרנים גדולים. בזמן נהיגה בשטח כשהאדמה רכה וטובענית המכונית תאיץ בצורה מהירה יותר כשהדוקרנים הגדולים ננעצים בקרקע ודוחפים את המכונית קדימה. ככל שהשטח קשה יותר הדוקרנים הגדולים לא יוכלו להינעץ מכיוון שהקרקע קשה דבר שיגרום לאיבוד אחיזה ולכן יש להשתמש במבנה מרובה דוקרנים קטנים שיתנו את מירב האחיזה ונהפוך הוא. הבנתם את רעיון? ישנם מספר צמיגי שטח שהשימוש בהם שכיח בקרב נהגי מכוניות השלט. ישנם מספר צמיגי שטח שהשימוש בהם שכיח בקרב נהגי מכוניות השלט. המבנים השכיחים בקרב נהגי השטח למכונית 1\8 הם: בוו טאיי, ריבולבר, קריים פייטר . חשוב לציין שמבנים אלו אוניברסליים ושינויים בין הצמיגים של החברות השונות יהיו מזעריים.

 

 

צמיגי שטח למכוניות 1/8

קאליבר – צמיג בעל חתך נמוך, בעל מבנה מרכזי Y המאפשר לשנות את כיוון החתך ובעך יוצר יותר אחיזה או פחות מומלץ למסלולים אוחזים עם מעט אבק

קריים פייטר – צמיג בעל חתך נמוך עם ריבועים קטנים מתאים למסלולים מהודקרים חוליים. 

באו טאיי , צמיגים בעל מלבנים קטנים המתאים לתנאי שטח קוצפניים. הבוו טאי בתרכובת M3 רכה מתאימה ללמסלולים רטובים, וצמיגי ה-M2 הקשה יותר מתאימה למסלולים יבשים.

ריבולבר- צמיג בעל פינים קטינים, חתך נמוך מומלץ למסלולים עם משטח מעט מאובק.

באדלאנדס – צמיג בעל קוביות גדולות ” שוקולודות” עם חתך מוטקרוס מומלץ לתנאי שטח חוליים במיוחד , צמיג אמין מאוד.

נאקלס – צמיג בעל קוביות חתוכות מתאים למסלולים בעל אחיזה גבוהה עם מעט אבק , צמיג עם בשר המסוגל להחזיק זמן רב תחת עומס.

 

צמיגי שטח למכוניות חשמליות 1/10

כמו בקטגוריה 1\8, הרעיון הוא צמיגים בעלי דוקרנים גדולים לשטח שהאדמה בו עמוקה וחולית ,צמיגים בעלי דוקרנים דקים לשטח הדוק וקשה .בניגוד למכוניות 1\8 שטח בנזין, ישנן מכוניות חשמליות בעלות הנעה אחורית בלבד. במכוניות אלה יש שוני בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים. מבנה הצמיג האחורי ברוב המקרים הוא דוקרני בעוד שבחלק הקדמי מבנה הצמיג מורכב ממספר חריצים אנכיים וזאת על מנת להגביר את האחיזה בחלק הקדמי, שבדרך כלל הינו קל יותר, ובכך לאפשר למכונית להסתובב בצורה הדוקה יותר. יוצא דופן מהבחינה הזאת הוא הדשא, שעליו לצמיגים המחורצים אין למעשה אחיזה, ושם משתמשים בצמיגים דוקרניים. אין טעם להביא כאן טבלה השוואתית של כל סוגי הצמיגים למכוניות חשמליות, שכן הם רבים מספור. הרעיון הוא זהה ואם הנכם נתקלים בבעיה אל תהססו לפנות אלינו למידע מפורט יותר.

        

דוגמה לצמיג משונן אחורי                

דוגמה לצמיג מחורץ קידמי            

צמיגי כביש

בענף מכוניות השלט מבנה צמיגי הכביש דומה מאוד למבנה צמיגי המכוניות בהן אנו נוהגים בחיי היום יום. ישנם שלושה מבנים שכיחים בענף מכוניות השלט שלושת המבנים הם: 1. מבנה דרך(ROAD TIRES ) – צמיגים בעלי מבנה ROAD ידועים בשל אמינותם לאורך מספר נסיעות רב .מומלץ להשתמש בצמיגים אלו כשתנאי השטח מאובקים או רטובים. 2. מבנה החלק (SLICK TIRES) ? צמיגים בעלי מבנה חלק ידועים בשל אחיזתם הרבה לתנאי שטח שבהם האחיזה נמוכה למעט שטח רטוב או מאובק. היתרון במבנה זה יוצר את החיסרון, האחיזה הגבוהה גורמת לבלאי מהיר יותר של הצמיג. 3.מבנה הספוג (FOAM )- צמיג העשוי מספוג קשיח מתאים למשטחי אספלט ובטון צמיגים אלו שכיחים בקרב נהגי מכוניות SCALE 1\10 1\8 בנזין.

     

פרופיל חלק

צמיגי ספוג

פרופיל כביש

תרכובת הצמיג

בכל ענפי הספורט המוטורי יש חשיבות גדולה מאוד לתרכובת והדבר בא לידי ביטוי גם בענף מכוניות השלט. ניתן לחלק את תרכובת הצמיג לשלוש תרכובות שונות : רך ( SOFT) ,בינוני (MEDIEM) וקשה (HARD).לכל תרכובת יש השפעה שונה על התנהגות המכונית: א. תרכובת קשה – כשאנו משתמשים בתרכובת קשה בצמיגים האחוריים של המכונית אנו גורמים לחלק האחורי של המכונית להחליק והתוצאה, היגוי יתר. בעוד ששימוש בתרכובת קשה לצמיגים הקדמיים יגרום לצמיגים הקדמיים להחליק והתוצאה תת היגוי. ב. תרכובת רכה – שימוש בצמיגים רכים לחלק האחורי של המכונית תגרום לאחיזה גבוהה בחלק האחורי דבר שיגרום לחלק הקדמי להחליק, התוצאה תת היגוי. שימוש בצמיגים רכים בחלק הקדמי תגרום בדיוק ההפך היגוי יתר. ג. תרכובת בינונית – השימוש בתרכובת בינונית בחלק הקדמי תגרום במקרים מסוים למכונית לאבד אחיזה(תת היגוי) ובמקרים אחרים לאחוז (היגוי יתר). השימוש בתרכובת בינונית לחלק האחורי תגרום במקרים מסוימים גם כן להיגוי יתר ותת היגוי. בחירת תרכובת רכה יותר תגדיל את שחיקת הצמיג, תרכובת קשה יותר תאריך את חייו. כשאנו מחליטים באילו תרכובות לבחור, עלינו להבין כלל פשוט. הכלל אומר שיש קשר הדוק בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים. לדוגמא :בחירת צמיגים רכים לחלק האחורי של המכונית תגרום לאחיזה אחורית, ההשפעה על החלק הקדמי תבוא לידי ביטוי באיבוד אחיזה קדמי (תת היגוי) וההפך. הבנתם את הרעיון. לסיום, כשאנו בוחרים את מבנה הצמיג ותרכובתו המטרה היא להגיע לשילוב שיתאים לסגנון הנהיגה של אותו נהג באם הוא אוהב נהיגה אגרסיבית או נהיגה סלחנית. נהג שהצליח למצוא את השילוב הנכון לסגנון נהיגתו ייהנה יותר מהנהיגה וישיג תוצאות טובות יותר במרוצים.

נכתב ע”י יניב סיון

כל הזכויות שמורות

Powered by WordPress | Designed by: Premium WordPress Themes | Thanks to Themes Gallery, Bromoney and Wordpress Themes